آشنایی با تجهیزات اصلی جکوزی و کاربردهای هر یک

31 تیر ، 1401
تیم تحقیقاتی آریا استخر
0 کامنت

تجهیزات اصلی جکوزی مواردی هستند که وجودشان برای ساخت و بهره برداری از یک جکوزی کامل و استاندارد لازم است. انواع این تجهیزات را با کیفیت ها و قیمت های مختلف می توانید از بازار خریداری نمایید. این تجهیزات با در نظر گرفتن ابعاد، حجم، موقعیت و کیفیت استفاده از آن انتخاب می شوند.

اما بهتر است تجهیزات را با کمک یک مشاور با تجربه انتخاب کنید تا در ساخت و استفاده از جکوزی با مشکلی روبرو نشوید. آریا استخر در این مقاله قصد دارد تا تجهیزات اصلی مورد استفاده در جکوزی ها را به شما معرفی نماید و کاربرد هر یک را شرح دهد. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تجهیزات اصلی جکوزی شامل چه مواردی است؟

معمولا اجرا و ساخت استخر و جکوزی در اختیار شرکت های پیمانکار مربوطه قرار می گیرد. اما برخی افراد قصد دارند تا خود اقدام به راه اندازی جکوزی کنند. طبیعتا افراد متخصص و با تجربه بهتر از هر کسی نیازها برای ساخت جکوزی را می دانند و نتیجه کار آنها نیز بهتر خواهد بود. هر چند تقسیم بندی زیر به تمام تجهیزات جکوزی اشاره دارد اما ما در ادامه تجهیزات اصلی جکوزی و کاربرد هر یک از آنها را با هم بررسی می کنیم.

جکوزی و مزایای آنجکوزی و مزایای آن

تجهیزات اصلی تصفیه و گندزدایی  آب استخر و جکوزی

  • پمپ تصفیه
  • انواع فیلترها
  • سیستم و مواد های گندزدایی و ضدعفونی

تجهیزات گرمایشی

  • تجهیزات تولید گرمایش مرکزی ( دیگ و مشعل , پکیج ها و ...)
  • مبدل حرارتی

تجهیزات آبرسانی

  • سیستم لوله کشی قبل از تکمیل جکوزی
  • نازل ها
  • پمپ جت جکوزی

تجهیزات قالب بندی

  • لوله ها و اتصالات
  • رینگ یا کلکتور و چهارچوب جکوزی

پمپ آب از تجهیزات اصلی جکوزی

این مورد یکی از مهمترین ارکان یک جکوزی محسوب می شود. عملکرد جکوزی به طور کلی بیش از هر چیزی به پمپ آن بستگی دارد؛ چرا که اگر پمپ وجود نداشته باشد که آب را پمپاژ کند، تمامی دیگر تجهیزات جکوزی ناقص و غیر قابل استفاده خواهند بود.

پمپ های جکوزی مدل ها و قدرت های متفاوتی دارند. هر چقدر پمپ جکوزی قدرتمندتر باشد آب را با سرعت و فشار بیشتری انتقال داده و به جکوزی برمی گرداند. البته این به معنای بهتر بودن پمپ های قدرتمند نیست. به این دلیل که ممکن است با توجه به اندازه جکوزی و سایزلوله ها به پمپ کوچکتری نیاز داشته باشید.

رینگ یا سیستم کلکتور جکوزی

رینگ جکوزی از اصلی ترین تجهیزات جکوزی محسوب می شود. قطر این رینگ ها مستقیما به اندازه جکوزی شما بستگی دارد. رینگ لوله ای محسوب می شود که نازل های آب بر روی آن قرار گرفته اند. هر جکوزی دو رینگ دارد که یکی فشار آب را به قسمت کمر می زند و دیگری فشار را به پشت پا می زند گاهی با یک رینگ دو یا قسمت های بیشتری رو هم میتوان پوشش داد.

در سیستم های جدید به جای رینگ از سیستم کلکتور استفاده می شود که هم تعداد بیشتری نازل را میتوان برای هر فرد در نظر گرفت و هم بخاطر عدم تهیه و ساخت رینگ هزینه بسیار کمتری را خواهد داشت.

اسکیمر از تجهیزات اصلی جکوزیاسکیمر از تجهیزات اصلی جکوزی

فیلتر تصفیه جکوزی

فیلتر همان طور که از نامش پیداست اقدام به تمیز کردن و جذب ذرات معلق  در آب می کند و باعث شفاف و تمیز شدن آن می شود. فیلترهای جکوزی شامل فیلتر کارتریجی، فیلتر شنی و فیلتر دیاتومه است. فیلتر دیاتومه نسبت به کارتریجی کاربرد بیشتری دارد و قابلت جذب ذرات در آن بیشتر است.

نانوجت؛ از تجهیزات جکوزی خانگی و عمومی

هر چند ممکن است نیازی به استفاده از نانو جت ها نداشته باشید اما معمولا از نانو جت ها در جکوزی ها استفاده می شود. نانوجت ها در هنگام بازگرداندن آب به استخر آن را به شکل سوزنی در می آورند تا با استفاده از فشار آب حس ماساژ گرفتن را تجربه کنید. این نانوجت ها در مدل های 40 تایی، 150 تایی و 300 تایی موجود هستند.

بلوئر یا حباب ساز از تجهیزات جکوزی استخر

در بعضی از جکوزی ها یک پمپ ها به شکلی نصب می شود که حباب هایی را از زیر آب ایجاد کرده و آن را به سطح آب برساند؛ به این پمپ ها بلوئر می گویند. این مورد هم از تجهیزات اصلی جکوزی نیست اما برخی تمایل به استفاده از آن دارند. در مخزن این پمپ ها می توان از عصاره اکالیپتوس استفاده کرد تا تنفس بهتری در جکوزی داشته باشید.

واترجت جکوزی عمومی و خانگی

واتر جت ها بیشتر در دیواره جکوزی و گاهی  کف جکوزی قرار می گیرند و آب را با فشار به بیرون پمپاژ می کنند. میزان شدت پمپاژ فشار آب ثابت است و  قابل تنظیم نیست . این واتر جت ها نیز در انواع مختلفی وجود دارند که در جکوزی های  عمومی و خصوصی از آن استفاده می شود.

اسکیمر در تجهیزات جکوزی چیست؟

اسکیمرها در دسته اصلی تجهیزات جکوزی قرار می گیرند. اسکیمر مو و ذرات معلق بزرگ روی آب را جمع می کند و از ورود به  سیستم تصفیه جلوگیری می کند . این دستگاه خصوصا در جکوزی های عمومی که افراد زیادی ممکن است به طور همزمان از آن استفاده کنند بسیار کاربرد دارد.

هیتر جکوزی خانگی و عمومی

هیتر نیز یکی از دیگر تجهیزاتی هستند که در جکوزی و استخر به ندرت مورد استفاده قرار میگیرند. هیتر وظیفه دارد تا آب موجود در جکوزی را گرم کرده و گرم نگه دارد.

جت جکوزی

این تجهیز اصلی جکوزی وظیفه بیرون راندن خلوط اب و هوا را با فشار زیاد بر عهده دارد. جت جکوزی انواع ثابت و متحرک دارد. در مدل متحرک، هر جت می تواند آزادانه حرکت دایره وار داشته باشد در حالی که جت های ساکن حرکتی ندارند.

منبع نور جکوزی

نور یا منابع نوری را می توان در دسته تجهیزات جانبی جکوزی قرار داد. این نورها با استفاده از لامپ های ال ای دی یا هالوژن در جکوزی ایجاد می شوند تا زیبایی خاصی را به محیط ببخشند. انواع لامپ ها برای این کاربرد وجود دارد و شما می توانید با توجه به سلیقه و طرح استخر خود نسبت به خرید آن اقدام کنید.

هیتر جکوزیهیتر جکوزی

کفشور جکوزی

کفشور هم در استخر استفاده می شود و هم در جکوزی، این تجهیزات در جکوزی وظیفه دارد تا آب را از پایین ترین قسمت جکوزی کشیده و ان را به تجهیزات مورد استفاده انتقال دهد. ابعاد کف شور باید به اندازه ای باشد که به پای شناگران برخورد نکند و مسدود نشود.

پمپ تزریق کلر جکوزی

کلر از موادی است که در استخرها وجکوزی ها مورد استفاده قرار می گیرد تا عملیات میکروب کشی و تصفیه آب کامل شود. با توجه به درجه بالای دمای آب، معمولا از کلر کمتری نسبت به استخر استفاده می شود اما با این وجود بهتر است که از پمپ کلر مناسب با جکوزی خود استفاده نمایید. پمپ کلر نیز از تجهیزات اصلی جکوزی محسوب می شود. علاوه بر پمپ، از دستگاه های کلرزن خطی و محفظه های شناور و دستی نیز برای تزریق کلر استفاده میشود.

دستگاه اُزن زن

دستگاه ازن زن دقیقا همان وظیفه پمپ تزریق کلر را برعهده دارد. با این تفاوت که دستگاه ازن زن برای بدن انسان عوارض کمتری دارد.. ازن قوی ترین اکسید کننده در طبیعت می باشد و بسیار قوی تر از هر ماده دیگر بوده اگر از دز دقیق آن بیشتر در محیط منتشر بشود بسیار مضر و خطرناک تر از هر ماده دیگری هست.  اما باید توجه داشته باشید که قیمت این دستگاه از پمپ کلر زن بیشتر است و استفاده از آن به اندازه پمپ کلر زن رواج ندارد.

علاوه بر موارد فوق، سیستم ها و تجهیزات ضد عفونی کننده و گندزدا با اشعه uv و ینی نیز در استخرها و جکوزی استفاده میشود. به عبارت دیگر، گندزدایی آب استخر تنها با کلر و ازن انجام نمیشود و اشعه نیز برای این منظور کاربرد دارد.

خرید تجهیزات اصلی جکوزی از آریا استخر

آنچه مطالعه کردید مقاله ای در مورد تجهیزات مهم جکوزی بود. امیدواریم پاسخ سوالات خود را در این مقاله یافته باشید. برای خرید تجهیزات جکوزی در تهران با گزینه های زیادی روبرو هستید اما توصیه می کنیم که از شرکت ها و فروشندگان با سابقه و با دانش، تجهیزات مورد نظر خود را خریداری کنید.

آریا استخر یکی از با تجربه ترین شرکت ها در زمینه ساخت و نگهداری از استخر جکوزی در سطح استان تهران و حتی سایر شهرهای کشور شناخته می شود. این شرکت همچنین عرضه کننده انواع تجهیزات اصل جکوزی نیز شناخته می شود. برای تهیه بهترین لوازم شما می توانید از مشاوره های این شرکت استفاده کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5از 5 (از 701رای)
به این صفحه امتیاز دهید
6LcGMjoeAAAAACRJ1_wC9ZfNmrpV1ym2zkekgQq3