انواع پمپ های تصفیه و گرمایش استخر و کاربردهای هر یک

31 مرداد ، 1401
تیم تحقیقاتی آریا استخر
0 کامنت

پمپ های تصفیه و گرمایش استخر همیشه به عنوان یکی از ملزومات استخرها شناخته می شود. همه می دانیم که پمپ های استخر وظیفه مکش آب را برعهده دارند تا فرآیند هایی بر روی آب انجام شود. این فرایندها شامل تصفیه آب یا گرمایش و بازگرداندن دوباره آن به استخر است.

این پمپ ها قدرت قابل توجهی دارند و مکش خوبی را به وجود می آورند تا فرآیند های بعدی دچار اختلال نشوند. پمپ های تصفیه انواع و کاربردهای مختلفی دارند. در ادامه آریا استخر به معرفی انواع پمپ های تصفیه و گرمایش استخر خواهد پرداخت.

پمپ های تصفیه و گرمایش استخر چیست؟

پمپ های تصفیه استخر در حقیقت وظیفه دارند که آب استخرها را به گردش درآورند. بر عکس بیشتر پمپ هایی که برای خانه ها و مراکز تجاری و اقامتی استفاده می شوند، پمپ استخر فقط برای استخرها کاربرد دارند. این پمپ ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند اما برای جلوگیری از زنگ زدگی پمپ هایی که جنس پلاستیک دارند بهترین نوع هستند.

این پمپ ها هر چه با کیفیت تر باشند، صدای کمتری تولید می کنند. جالب است بدانید پمپ های تصفیه و گرمایش برای بازگرداندن آب به استخر نیز استفاده می شوند.

محل قرارگیری پمپ تصفیه و گرمایش استخرمحل قرارگیری پمپ تصفیه و گرمایش استخر

عملکرد انواع پمپ های تصفیه و گرمایش استخر چگونه است؟

عملکرد این پمپ ها به گونه ای است که ابتدا با مکش آب را از استخر می کشند و آن را به بخش تصفیه , فیلتر کننده ها، سیستم های گندزدایی و یا مبدل ها ( گرم کن ها ) هدایت می کند. پس از انجام فرایند های مرتبط با تصفیه آب یا گرمایش استخر، آن را دوباره به استخر برمی گرداند. انتخاب پمپ ها معمولا بر اساس نوع و کاربری استخر و همچنین حجم و مقدار گردش آب مشخص می شود.

میزان گردش آب یک استخر به مدت زمان لازم برای پمپ ها به جهت تامین حجم آبی برابر با آب موجود در استخر (بر اساس عملکرد سیستم تصفیه آب) گفته می شود. این پمپ ها باید بتوانند در حدود زمانی 8 ساعت تمام آب استخر را در استخرهای خانگی و معادل 6 ساعت جهت استخرهای عمومی  تصفیه و گندزدایی کرده و دوباره به استخر برگردانند همینطور گرمایش در استخر 24 ساعته( برای جکوزی تصفیه برای خانگی 3 ساعت و برای عمومی 1 یا حتی نیم ساعت)

انواع پمپ های تصفیه و گرمایش استخر و کاربردهای هر یک

انواع پمپ تصفیه و گرمایش استخر بر اساس کاربرد و نوع به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. یکی از راه های دسته بندی کردن انواع پمپ استخر، تقسیم بندی بر اساس نحوه انتقال انرژی از پمپ به مایع است. با این نوع طبقه بندی ما با دو دسته پمپ روبرو هستیم:

  1. پمپ های جابجایی مثبت
  2. پمپ های دینامیکی

پمپ دینامیکی تصفیه و گرمایش استخر در مقابل پمپ جابه جایی مثبت

در مورد تفاوت های این دو پمپ باید گفت اولا حداکثر انرژی را سیستم تعیین می کند. اما در پمپ مکانیکی فعالیت منوط به باز و بسته بودن شیر خروجی است. دوم اینکه در پمپ های جابجایی مثبت انرژی مستقیما به فشار مبدل می شود. اما در پمپ های دینامیکی ابتدا سرعت آب بالا می رود و پس از ورود به حلزون در دیفیوزر به فشار آب تبدیل می شود.

سومین تفاوت این است که دینامیکی ها همچنین انرژی را پیوسته به آب منتقل می کنند اما در جابجایی مثبت این انتقال انرژی متناوب است. و در آخر پمپ های دینامیکی در فشار متوسط و جریان زیاد اما پمپ های جابه جایی مثبت در فشار بالا، جریان کم و سیالات غلیظ استفاده می شود.

پمپ تصفیه و گرمایش استخر از نوع جا به جایی مثبت

در پمپ های جابجایی مثبت انتقال انرژی به آب دوره ای و متناوب است و از نیروی محرک الکتروموتور نیز استفاده می شود. در این پمپ ها مایع از یک طرف وارد شده و از طرف دیگر خارج می شود. یکی دیگر از ویژگی های این نوع پمپ دوره ای بودن جریان ایجاد شده توسط آنها بر خلاف پمپ های سانترفیوژ است. از انواع پمپ های تصفیه جابه جایی مثبت می توان به این نوع پمپ ها اشاره کرد:

  • پمپ های رفت و برگشتی
  • پمپ های دوار

پمپ های رفت و برگشتی

پمپ های رفت و برگشتی تصفیه آب و گرمایش، فشار مورد نیاز را از طریق رفت و برگشت پیستون به دست می آورند. عملکرد این پمپ ها به شکلی است که با حرکت کردن پیستون به سمت عقب آب را درون سیلندر می کشند و با برگشت آن آب را به بیرون فشار می دهند.

انواع پمپ تصفیه استخر رفت و برگشتی

سه نوع پمپ رفت و برگشتی وجود دارند که عبارتند از پیستونی، پلانچری و دیافراگمی.  پمپ های پیستونی بر اساس رفت و برگشت پیستون در داخل سیلندر است. وقتی پیستون در حال مکش باشد، مایع از طریق شیر ورودی سیلندر وارد می شود. وقتی پیستون به متراکم کردن آب می پردازد، فشار در سیلندر بالا رفته، شیر خروجی باز و مایع با سرعت خارج می شود.

با تکرار سریع و مداوم این عمل، پمپاژ آب انجام می شود. پمپ های پلانچری استوانه شکل بوده و به وسیله جریان رفت و برگشت پلانچر، رانش و مکش آب را ایجاد می کند.

پمپ های دیافراگمی هم عملکردی شبیه به پمپ های پیستونی و پلانچری دارند اما تفاوت این نوع پمپ ها در این است که رفت و برگشت ها توسط دیافراگم ایجاد می شود. جنس دیافراگم با توجه به کاربری متفاوت بوده و ممکن است لاستیکی یا پلاستیکی باشد.

پمپ تصفیه و گرمایش استخرپمپ تصفیه و گرمایش استخر

پمپ تصفیه استخر دوار

این گروه از پمپ ها نیز در دسته پمپ های جابه جایی مثبت قرار می گیرند. معمولا در صنایع مختلف اگر سیالات سنگین یا دارای غلظتی وجود داشته باشد از این نوع پمپ ها استفاده می گردد. از جمله انواع این نوع پمپ ها باید به سه دسته زیر اشاره داشته باشیم:

  • دنده ای
  • پیچی
  • پره ای

انواع پمپ تصفیه استخر دوار

پمپ های دنده ای تصفیه استخر دارای دو قسمت هستند که یکی دیواره و دیگری چرخ دنده است. در اثر چرخیدن چرخ دنده ها، این مایع به سمت خروجی حرکت می کند. در این پمپ ها فاصله بین اجزای ثابت و متحرک کم است. پمپ های دنده ای برای پمپاژ مایعات کم حجم و متوسط استفاده می شود.

پمپ های پره ای نیز از یک روتور و تعدادی پره تشکیل شده است. فاصله بین روتور و رینگ بادامی در یک نیم دور چرخش افزایش یافته و باعث کاهش فشار می گردد و سیال به سمت ورودی حرکت می کند. در نیم دور بعدی اما سیال به سمت خروجی می رود.

پمپ های پیچی نیز دارای یک تا سه چرخ هستند و درون پوسته ثابت قرار می گیرند. این چرخ ها آب را در جهت محور خود جابه جا می کنند. این روش پمپاژ آب به عنوان یکی از قدیمی ترین روش های جابه جایی آب از گذشته تا کنون شناخته می شود.

نحوه عملکرد پمپ تصفیه و گرمایش استخرنحوه عملکرد پمپ تصفیه و گرمایش استخر

خرید انواع پمپ های تصفیه و گرمایش استخر از آریا استخر

شرکت آریا استخر به عنوان یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین شرکت های فعال در صنعت ساخت و مدیریت استخر شناخته می شود که تاکنون پروژه های متنوعی را در سطح استان تهران و سایر استان ها بر عهده داشته است.

این شرکت همچنین مشاور و عرضه کننده انواع تجهیزات ساخت، نگهداری و مدیریت استخر نیز می باشد. یکی از محصولات عرضه شده توسط آریا استخر نیز پمپ های تصفیه و گرمایش استخر است که خریداران می توانند با کسب مشاوره از آریا استخر نسبت به خریداری آن اقدام کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5از 5 (از 701رای)
به این صفحه امتیاز دهید
6LcGMjoeAAAAACRJ1_wC9ZfNmrpV1ym2zkekgQq3